Publicitatea este realitatea zilelor noastre. Este conceputa ca metoda de informare, si a evoluat foarte mult spre domeniul economic si astazi o regasim peste tot: in politica, in cultura, in viat sportiva, in activitati obisnuite, etc.
Aşadar, publicitatea a ajuns să facă parte din existenţa noastră cotidiană. Reclamele reprezintă un mod de discurs publicitar. Pentru ca o reclamă să aibă succes este necesară cunoaşterea publicului ţintă şi a nevoilor lui. Reclamele beneficiază de structuri publicitare subtile, rafinate, ce vizează percepţia şi emoţia audienţei. Iată zece lucruri de ştiu despre reclame:
Reclamele occidentale mizează pe mesaje subtile care fac trimitere la anumite valori ale consumatorului, adică la un stil de viaţă rafinat, apartenenţa la un grup select, „self-esteem ridicat. Accentul este pus pe individualitate, în sensul că asocierea cu o anumită marcă îţi imprimă valorile acelei mărci şi te face mai puternic ca personalitate.
Reclama defineşte la superlativ legătura dintre Emiţător şi Receptor. Publicitarul (emiţătorul) ştie ce-şi doreşte prietenul său, cumpărătorul (receptorul), iar acesta la rândul lui, este mulţumit că i-au fost citite gândurile. Atunci când se realizează o reclamă se urmăreşte foarte atent ca oferta să fie bine înţeleasă de către public. Este oferit produsul propriu-zis (nivelul de suprafaţă), şi, mai ales, este oferită o atitudine (nivelul de adâncime). De multe ori produsul promovat ajută la socializare, la integrarea în grup, meţine viu spiritul „de gaşcă şi întreţine viu acest spirit; se oferă mai mult decât poate face produsul însuşi, se oferă o imagine de sine superioară.
Ştim că publicitatea nu se limitează la spoturile TV, la ceea ce găsim în reviste, ce ascultăm la radio ş.a.m.d. Fiecare - indiferent că este vorba despre o persoană fizică, o instituţie, un guvern, un partid - încearcă să creeze şi să transmită o imagine care să servească unui scop (economic, politic sau pur şi simplu să trezească interesul pentru un anumit aspect al vieţii: lupta împotriva cancerului, o atitudine corespunzătoare faţă de persoanele cu handicap, minoritare etc.).
Trăsătura principală a reclamei este persuasiunea. Creatorul textului de reclamă trebuie să anticipeze corect reacţia destinatarului, şi să formuleze oferta sa astfel încât ea să vină în întâmpinarea necesităţilor, dorinţelor receptorului.
Foarte convingători sunt acei autori de publicitate care apelează la unele personalităţi (artişti, sportivi, oameni politici) sau folosesc personaje istorice, oferindu-le ca model, fie doar pentru marea simpatie de care se bucură în rândul maselor, fie pentru a explica succesul acestora prin folosirea produsului promovat. Preluarea referinţei poate asigura un loc comun pentru o masă cât mai mare de receptori.
Dintre toate tipurile de publicitate, spotul publicitar TV pare a fi cel mai eficace datorită complexităţii sale – îmbinarea text, sunet, imagine, mişcare. Deşi beneficiază de acest avantaj enorm, apare totuşi o problemă şi anume credibilitatea.
Cand spectatorii receptioneaza spotul publicitar ca pe ceva regizat si nereal spotul nu isi atinge scopul. Un spot publicitar se bazeaza pe componente cheie, elemente care sa atraga atentia spectatorilor, mesajul clar si precis, argumentele credibile, capacitatea de generare a asociatiilor stimulative in mintea receptorilor si care produc experiente emotionale pozitive.